nedelja, 30. januar 2011

Domoljub

Si kdaj rečete, mater, sem ponosen, da sem Slovenec? Najbrž bolj poredko. Pa ne zato, ker ne bi bili ponosni na svoje korenine (ali del korenin v mojem primeru), temveč zato, ker v Sloveniji nacionalni ponos zelo radi enačimo z nacionalizmom. Ne vem sicer, zakaj, ampak moja izkušnja je taka, da je tisti, ki naglas vpije, da je Slovenec, bodisi Jelinčič ali pa obritoglavec. Če izvzamemo dobro voljo ob spremljanju nogometne ali košarkarske reprezentance, imamo zelo malo pravega, pozitivnega, državotvornega nacionalnega naboja.

In s tem povezano je tudi to, da ne slavimo velikih Slovencev. Ne privoščimo jim rente za njihove uspehe, niti simbolne ne (saj so se sami odločili, da v mladosti ne bodo hodili ven žurat in pecat in so raje trpeli tlako na športnih igriščih, stadionih in v dvoranah); pa tudi ne poznamo jih prav dobro - slavnih Slovencev, namreč. Ste vedeli, recimo, da imamo Slovenci dva Nobelovega nagrajenca? Friderika Pregla (ki ga skoraj vsi viri navajajo kot Avstrijca) in Lučko Kajfež Bogataj (za katero bi si marsikdo želel, da bi jo navajali kot tujo državljanko).

Ok, najbrž ste. Ampak, ali ste se o Preglu kdaj učili v šoli? Ali mislite, da danes učenci in dijaki izvedo kaj o Preglu in Bogatajevi? Dvomim, popravite me, če se motim. Ali veste, da nekateri dijaki na srednji šoli ne vedo, da je samo sedma kitica Zdravljice naša himna, in da nekateri med njimi ne znajo njenih verzov na pamet? Ali veste, da veliko dijakov ne ve, kako si sledijo barve v slovenski zastavi, da o grbu in njegovi simboliki sploh ne govorimo?

Ok, Američani prav tako slabo poznajo svojo himno, medtem ko znajo vse McDonaldove napeve na pamet, pa so zelo domoljubni. Morda smo tudi mi, čeprav zelo potihem in na zelo skromen način.

To animacijo, ki se vrti na velikem ekranu v New Yorku, so ustvarili Slovenci. Uživajte.

5 komentarjev:

  1. Ja, domoljubje je vsekakor solidna tema za razmislek, pri čemer ameriškega (ZDA) primera ne bi ravno jemal za vzor.

    Morda se del naših težav z domoljubjem skriva v tem stavku o Preglovem starem očetu: "Začel je zbirati sredstva za Čopov nagrobni spomenik. Pri tem je bil tako spreten, da je denarja ostalo še za obnovitev Vodnikovega in Linhartovega spomenika."

    Pomnite vsaj en podoben primer iz novejše slovenske zgodovine? Jaz ne, a bi bil vesel, če me kdo lahko razsvetli. Ostajam optimist, da se bo skozi desetletja to stanje uravnotežilo. ;-)

    OdgovoriIzbriši
  2. Tole priporočam (ne pozabit na komentarje!):
    http://bit.ly/4Xka7K

    OdgovoriIzbriši
  3. @smoger: Obljubim, da preberem zadevščino, takoj ko mi temperatura pade pod 37. ;)

    OdgovoriIzbriši
  4. Evo, prebrala. Hvala za link. :)

    OdgovoriIzbriši