nedelja, 07. november 2010

Dvesto metrov od obvoznice? Krasno.


Pred leti na dopustu nam je lastnica počitniške hišice povedala, da je k njim prihajala skrivnostna gospa, katero sploh ni zanimalo, koliko metrov je od hiške do morja, ampak samo to, kako hitro prideš od tam na avtocesto. Kasneje, ko ni prihajala več, so izvedeli, da je bila to žena nekega razvpitega hrvaškega mafijaša. Takrat je postalo jasno, zakaj je ni zanimala oddaljenost od morja in zakaj je želela biti čmbliže avtocesti ... V primeru frke, je bilo treba pobegiti, seveda.

In ko danes berem nepremičninske oglase, se ti glasijo povečini takole: zelena oaza sredi mesta, v bližini nakupovalnega centra, 200 m od avtocestnega obroča.

Ok, bližina nakupovalnega središča nikakor ne more biti zelena oaza sredi mesta, razen če ni mišljeno, da je zelena fasada samega objekta. In kaj še naj bi v očeh potencialnih kupcev pomenila bližina nakupovalnega centra in AC obroča? To, da bodo vsako popoldan lahko brezmejno zapravljali in da bodo lahko hitreje pobegnili, ko bo doma frka?

Morda samo jaz na te reči gledam malo drugače, ker sem se v Ljubljano preselila z vasi. Kaj meni pomeni življenje v mestu? Zame je mesto center urbane kulture, stičišče narodnosti, jezikov, kultur, arhitekturnih slogov; mesto mi daje neizmerne možnosti za kulturno udejstvovanje, rekreacijo in druženje in nenazadnje tudi večje možnosti zaposlitve. Zavestno sem se odločila, da ostanem v mestu, ker mi godijo njegove prednosti.


Ne razumem pa, zakaj bi si nekdo želel živeti v mestu in hkrati biti v neposredni bližini trgovskega centra oziroma obvoznice. Vsi vemo, da so cone okrog trgovskih centrov najbolj dolgočasne cone v mestu. Industrijske cone v večini primerov. Zelenja tam ni, razen morda zelenega napisa Interspar. Obvoznica pa pomeni hrup in smrad. Kdo bi si želel živeti zraven AC obroča, kjer bi dan in noč poslušal, kako speljujejo šleperji in puhajo ogromne oblake dima? Jaz že ne.

Ampak očitno je živeti blizu trgovskega centra največ, kar se ti lahko zgodi v življenu te dni. Dreams come true. Če ti uspe dobiti stanovanje poleg trgovskega centra, si na konju. Preprosto veš, da boš imel kaj početi tudi takrat, ko se boš ves zdolgočasen vrnil iz službe. Še domov ti ne bo treba. Trgovski center bo poskrbel zate. Šel boš v Sparovo menzo na kosilo, spil kavico v sosednjem lokalu, se kot težki frajer sprehodil po polnih hodnikih mimo dobro obloženih trgovin, v prsih začutil občutek ugodja in blaginje, četudi v tvoji denarnici že dolgo zeva praznina, in se pomirjen vrnil v svoje stanovanje, 200 m oddaljeno od AC obroča, kjer te bo oglušujoč hrup zazibal v miren spanec, dokler te ne bodo zjutraj zbudili šleperji in vaja se bo lahko ponovila.

Resnično ... A je tako težko razumeti, zakaj nekateri radi živimo v mestu? Zakaj ne merimo svoje življenske uspešnosti glede na bližino trgovskega centra in AC obroča? Zakaj se nam zdi fajn, da imamo v neposredni bližini mestno tržnico, knjižnico, Križanke in Cankarjev dom, Petkovškovo nabrežje, čajnico, kino v centru mesta, Metelkovo, Jazz klub, razstavo sredi Tivolija? Je težko razumeti, da nam oddaljenost od trgovskega centra in AC obroča ni glavna tema pogovora in da se ne hvalimo s tem, kako blizu obrobja živimo, temveč cenimo, kako blizu centra smo?


In potem na sprehodu po mestnem parku srečamo znance, ki so se pred kratkim odselili na podeželje, ven iz Ljubljane. Samo pol ure imamo do Ljubljane, se pohvalijo. Kakor da je to nekaj najbolj imenitnega, kar se jim je v zadnjem času pripetilo. Dodajo tudi, da se še vedno vsakodnevno vozijo v Ljubljano v službo, vrtec in šolo, na popoldanske dejavnosti in kar je še podobnega. Hm ... oprostite, ne razumem, odselili ste se iz Ljubljane ... zakaj že? Aja, seveda, samo pol ure imate do Ljubljane, saj to je vendar krasno. Ampak to je že druga zgodba.

14 komentarjev:

  1. Jaz sem doma doma iz predmestja. V najsniških letih sem vedno lovila zadnji avtobus in si vedno želela, da bi živela kje bližje centru. Ob petkih sem lovla zadnji bus in prišla sem tako pozno, da je bil prepoln in sem morala 5 km peš in seveda sem blazno zamudila in je bil zato doma hud ogenj v strehi.
    Takoj, ko sem naredila izpit sem se povsod vozila z avtom. Ja in ko se voziš z avtomobilom, so ti najpomembnejši podatki najbližja pirkirišča do željene lokacije. Grozno, samo pač tko to je!
    Danes živim v bližini centra in avto uporabljamo enkrat na teden, pa še to navadno za vikend izlete. Sama misel, da bi morala vsak dan v avto se mi upira. Verjamem, pa da se človek vsega navadi.
    Me pa moti, da morebitnim obiskom ne morem ponuditi vsaj enega parkirnega mesta v bližini svojega doma.

    OdgovoriIzbriši
  2. Čaki, zdej bo Jankovič naredu parkirno hišo pod vsakim blokom, boš vidla, kako nam bo fajn. ;)

    OdgovoriIzbriši
  3. Stvari nikoli niso tako enoznačne. Npr. jaz sem po obvoznici v 10. min do faxa, čez center ali z busom potrebuješ 40 min. Sinonim za podeželje je meni lasten vrt z rožcami, terasa s sedežno garnituro, intima. Tega v mestu za spodobno ceno ne moreš imet, če pa imaš še pol ure do centra, torej službe, vrtca, kina, šopinga ali zgolj najljubšega lokala za večerno pijačo, je pa sploh super. Tako, da jih popolnoma razumem.

    OdgovoriIzbriši
  4. Anonimni: Ne gre se za to, kje je bolje živet in kaj komu paše, temveč za stanje duha ali odnosa do samega mestnega življenja, ki ga imamo prebivalci mesta.

    OdgovoriIzbriši
  5. Ahoj, draga moja, po dolgem času!
    Najprej: imava skoraj enake šuhe, le da sem si jaz izbrala tiste polovične kaki zelene škorenjce.
    Midve že veva, kaj je lepo inu dobro, ne?
    Berem, da si (sta?) prišla do sklepov glede življenja v mestu oz. na vasi.
    Se strinjam s tabo in točno vem zakaj - treba je pač izkusiti oboje...

    OdgovoriIzbriši
  6. Oho, lejo, lejo, klanjam se, vaše visočanstvo. Lepo je spet uživati v Vaši družbi. :D

    Čeveljci so itak tanajtabolš, ni dvoma, midve imava pa prav posebno afiniteto, se razume.

    Ja, prišla sva do sklepa. Ostajamo v mestu. Ampak to niti ni zapis o tem, bolj o razmišljanjih, ki se mi porajajo zadnje čase, ko se vse več znancev seli na obrobje, pa še sami ne vedo dobro zakaj. Cene nepremičnin so itak take kot v mestu. Najbolj zanimivo pa mi je to, ko sami sebe prepričujejo, da je to, da se vozijo 15, 20, 30 minut do Ljubljane največji luksus sodobnega človeka. In da življenje v mestu merijo samo skozi pomanjkanje parkirnih mest. Mah, sej razumeš ...

    OdgovoriIzbriši
  7. Helou, imam nekaj za pripomnit. :) Sama prihajam iz malega kraja iz vzhodne Slovenije. Ko sem začela študirat v Ljubljani, sem kupila garsonjero tik ob obvoznici in zraven nakupovalnega središča. Imam ful zelenja okol bloka in z obvoznice ne slišim nobenga hrupa. Mogoče sem čudna:) V eni minuti sem v Koloseju, v 10 minutah v centru mesta in v eni sekundi na obvoznici, ko v petek popoldan šibnem na lepše.

    Čeprav sem v Ljubljani in v bloku že 10 let, se nikoli nisem navadila na blokovsko življenje in urbano đunglo. Vsak teden komaj čakam, da se poberem "na kmete", kjer imamo hišo na samem, ogromno teraso, ležalnike, sonček, drevesa, trto in predvsem mir. Uživancija sto na uro.

    Kmalu se selim v novo hišo. Okolica Kamnika. 25 minut do Ljubljane( ne me linčat). :) Komaj čakam, da se rešim bloka in tega, da skoz nekdo nekaj ruži, skače, posluša televizijo ali radio, kašlja, spušča vodo in tako dalje. Med tednom, ko me ni nič doma še nekako gre, med vikendom pa v bloku trpim kot pri norcih. Sploh, ko začnejo sosedi rogoviliti ob nenormalnih urah.

    Hiša je zakon. :)

    lp, Anja

    OdgovoriIzbriši
  8. Anja: Ma ne vem, če ste me prav prebrali, vsi po vrsti. Ta zapis je samo in zgolj o tem, kako mestni ljudje različno dojemamo mesto. Eni ga vidijo samo skozi parkirišča, trgovske centre in obvoznico, drugi pa od mesta dejansko kaj odnesejo - uživajo v vsemu, kar mesto nudi. O tem sem želela nekaj malega reči, ne pa o prednostih in slabostih mestnega oziroma podeželskega življenja. No, kdaj drugič.

    OdgovoriIzbriši
  9. OK, lahko, da si želela prikazati različno dojemanje mesta, pa mislim, da ti tokrat ni najbolje uspelo. JG, tud tko rata. V zapis si po mojem mnenju vključila preveč gneva, da bi bil lahko nevtralen prikaz različnosti.
    Pa še bodica, ki v tvojem sestavku "špika" mene ... vas in polurna oddaljenost. Vsak Ljubljančan outsajderja najprej vpraša "ja kolk časa pa pol traja, da prideš v civilizacijo" ... v tem stilu v glavnem. Prav zato ti najbrž vsak najprej pove, da je v Ljubljani v pol ure. Ampak ni življenje zgolj tisto "tlačansko", ki ga preživljaš v Ljubljani. Vse tisto ostalo, kar nas čaka "doma" pred nosom, si Ljubljančani privoščite z vožnjo izven Ljubljane ... saj si nismo tako zelo različni. Eni se sicer raje zbudite blizu pekarne, drugi raje z dan starim kruhom in ščebetom ptic na s soncem obsijanem balkonu ☺ Glavno da vsak pri sebi odkrijemo, kaj je tisto, kar nas zadovoljuje.

    OdgovoriIzbriši
  10. M, nisi me dobro prebrala. To, da si pol ure oddaljen od mesta in da ceniš prednosti, ki ti jih dežela nudi, je druga zgodba, in to sem tudi napisala. Obregnila sem se zgolj ob nove stanovanjske soseske, ki kot gobe po dežju rastejo v industrijskih conah Ljubljane in promovirajo precej plehek način življenja, in to navezala na širše dojemanje urbane kulture. Tudi zato, ker imam brata, ki pride iz službe domov, se vrže na kavč pred televizor in benti nad Ljubljano, ker ni našel parkir placa. Moje logično vprašanje se je glasilo, zakaj plačuje tako veliko najemnino sredi mesta, če mesta sploh povoha ne. Edino, kar se njemu in njemu podobnim zdi fajn v LJ, je BTC in parkirišča. Iz te in drugih zelo podobnih zgodb iz zadnjih dni je ratal ta zapis, ne pa iz norčevanja iz ljudi, ki živijo na deželi, niti slučajno ne.

    OdgovoriIzbriši
  11. ☺ zelo dobro sem te prebrala - tebe brati površno je brez veze. Pa tudi zapisa nisem vzela kot norčevanje iz "nas" ☺ menim le, da ti sporočilo osnovnega zapisa najbrž ni uspelo na način, kot ga interpretiraš na vseh komentarjih spodaj ... to je čist vse. Pa ker načeloma nisem žleht, pa vem, da si ti tud fejst punca, ti to direkt povem ☺☺☺☺☺

    OdgovoriIzbriši
  12. Sandra, iskreno povedano sem te tudi jaz razumel podobno kot M. Zdaj po komentarjih mislim da vem kaj si hotela povedat. Jaz z leti vse bolj ugotavljam, kako smo si ljudje različni. Nekaj kar se meni zdi totalno nelogično (beri butasto) je drugim način življenja. In to ne nekim ljudem na drugem koncu sveta, lahko že mojim sosedom. Hm, saj to velja tudi obratno, jaz s svojim življenjem sem verjetno za mnoge čudak.
    Sicer pa kot sama ugotavljaš marsikateri ne ve zakaj živi v mestu, kot pa tudi marsokateri ne zna živeti na podeželju. Ne znajo izioristiti prednosti, ki jih pač neko okolje nudi. Vse več ljudi živi točno tako kot praviš ti za bivalna naselja ob nakuppovalni središlih in obvoznicah, da po službi sede na kavč in pred TV ali računalnik..., pa malo zbežijo v trgovske komplekse itd. Ampak nisem prepričan, da je to večina teh ljudi ki živi v teh naseljih. Ljudje smo si namreč res zelo različni. Zadnje čase mi resnično gredo na živce tisti, ki ne zmorejo vsaj osnovnega razmišlanja preko svojih okvirov, s takimi je seveda res težko. No in pa seveda z ljudmi, ki so resnično pokvarjeni, vendar nimam občutka, da je takih res veliko.

    PS:
    tebi se pa vidi, da si imela "nujo" po pisanju, super, kar tako naprej, vsaj jaz lahko kaj zanimivega berem in včasih kaj pokomentiram.

    OdgovoriIzbriši
  13. Gaj, hvala za ta komentar, cenim.

    Namenoma nisem želela biti preveč ''vljudna'' v mojem zapisu. Ampak tudi žaljiva ne. Seveda, sto ljudi, sto čudi. Z mano vred.

    Se stvari naberejo, ja. Vsak ventil prav pride.

    Lep dan ti želim.

    OdgovoriIzbriši